maanantai 3. elokuuta 2015

Pikkuprinsessan uusi polkupyörä (ohjeita ruosteen poistoon)

Osa teistä on ehkä aiemmin lukenut blogistani kertomuksiani pienimmän neitimme äkillisestä sairastumisesta, jonka johdosta hänen jalkansa halvaantui elokuussa 2014. Jalan halvaantumisen jälkeen hän ei pystynyt enää pyöräilemään, sillä jalka oli täysin veltto, eikä se olisi pysyt polkimella. Niinpä hänen polkupyöränsä vietiin varaston takimmaiseen nurkkaan, jossa se pölyyntyi koko loppukesän, syksyn ja talven.

Talven jälkeen saapui kevät ja kesä, jonka johdosta oli taas aika kaivella polkupyörät varaston takanurkasta hieman lähemmäs ovea, sillä toiveenamme oli, että pääsisimme harjoittelemaan pyöräilyä pitkän tauon jälkeen. Olihan jalka kuitenkin kuntoutunut ihan huimasti, säännöllisen fysioterapian ja päivittäisen kotitreenin ansiosta.
Kävipä sitten kuitenkin niin, että sain todeta pikkuprinsessan kasvaneen siinä määrin, että hänen pieni ja söpö pyöränsä oli hänelle liian pieni. Joten tilalle oli siis hankittava söpö, mutta hieman isompi pyörä. 

Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyikin nopeasti juuri sellainen pyörä, joka oli kuin tehty pikkuprinsessallemme. Se oli vaaleanpunainen ja siinä oli glitteriä, sekä ihana kori! 
Mitä muuta pieni prinsessa voisi enää edes toivoa?!? 

Pyörän nähdessään, oli tytön reaktio luokkaa: "IHANA, UPEA!!!" 
Uusi pyörä oli siis löytynyt :D

Tunturi Ginger 16" 40€
(sis. 2 x apupyörät ja työntökahvan)

 Vaikka pyörä olikin "ihana" ja "upea", löytyi siitä kuitenkin jo vähän ruostetta. Mutta mikään ongelma se ei onneksi ollut, sillä ruosteen saa pois! Ei tietenkään enää silloin, jos koko runko on aivan puhkiruostunut, mutta pienen pintaruosteen saa varsin helposti pois.


Hmmm....mikäköhän tämän vanteen osan nimi on? Onko sillä edes nimeä? :D
En tiedä, mutta sen tiedän, että alkuun tuo osa oli ruskean ruosteen peitossa aivan kauttaaltaan. Mutta kuten kuvastakin näkee, niin ruosteen alta paljastuu siisti ja kaunis pinta, kun ruosteen vain poistaa siitä päältä pois.

Käytin ruosteen poistoon etikkaa, teräsvillaa ja alumiinifoliota. Eli ensin loraus etikkaa ja sen jälkeen ruostekohtaa hangataan joko alumiinifoliolla tai teräsvillalla, kohteesta riippuen. Toimii! 

 Mikäli ruoste on ehtinyt muodostumaan jo vähän paksummaksi kerrokseksi tai ruostunut kohta on pinnaltaan epätasainen, niin teräsvilla toimii silloin paremmin. Mutta teräsvillaa kannattaa käyttää HYVIN HARKITEN sellaisiin kohtiin, joissa on maalipinta alla. Se kun naarmuttaa ruosteen lisäksi melko tehokkaasti myös sen alla olevan maalipinnan. Itse kyllä käytän teräsvillaa toisinaan myös maalattuihin kohtiin, mutta VAROEN! :)

Kilikellon oikea puoli käsitelty, vasen vielä käsittelemättä.
Ohjaustangon vasen puoli käsitelty, oikea vielä käsittelemättä.

Kun pyörä oltiin saatu kauniiksi ja kiiltäväksi, oli aika kokeilla, miten pyöräily sujuu vuoden tauon jälkeen. Ja sujuihan se <3


6 kommenttia:

  1. Kiitos ruosteenpoistovinkeistä! Meidän tyttö on koko kesän ajellut ruosteisella pyörällä, mutta nyt taidankin heti testata etikkaa siihen. / Elisa

    VastaaPoista
  2. Se on kait keskiö, se osa siis :)

    Olette ostaneet laadukkaan pyörän! Me ostettiin kyseinen pyörä esikoiselle aikonaan uutena ja maksettiin monta sataa. Pyörä on edelleenkin kuin uusi vaikka kaksi tyttöä ovat käyttäneet sitä PALJON.

    Ruosteen poistoon on monta niksiä, tuo lienee tavan perheenäidille se parhain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, keskiö kuulostaa tutulta, se se saattaa olla :D

      Muutamia rimpulapyöriä kokeneina olemme päätyneet siihen, että kyllä se on Tunturi. Toki sitä muutamia muitakin hyiä peruspyörämerkkejä löytyy, jotka meille passaa, mutta kaikenmaailman Biltemapyörät jää kyllä meiltä ostamatta. Ne kun eivät tunnu käyttöä kunnolla kestävän ja niiden ajoasennossa on toivomisen varaa. Ja kun ajajana on lapsi, joka vasta opettelee, sen ajoasennon soisi olevan mahdollisimman hyvä :)

      Poista
  3. Takanapa on osan nimi mitä haetaan. Keskiö sijaitsee poljinkampien välissä.

    VastaaPoista